اکتان سنتر مکمل بنزین
«کناک» یا «Knock» ماشین چیست؟
آگوست 15, 2025

«کناک» یا «Knock» ماشین چیست؟

«کناک» یا «Knock» ماشین چیست؟

کناک به صدای تق‌تق یا تقه‌های سریع و ریتمیک موتور گفته می‌شود که ناشی از احتراق غیرطبیعی مخلوط هوا و سوخت داخل سیلندر است.
به جای اینکه مخلوط سوخت و هوا با جرقه شمع به صورت یکنواخت بسوزد، به دلیل فشار و دمای بالا قبل یا همزمان با جرقه شمع به‌طور ناگهانی منفجر می‌شود.
این انفجارهای کوچک و بی‌نظم باعث ایجاد امواج ضربه‌ای در محفظه احتراق می‌شوند که به دیواره سیلندر و پیستون فشار ضربه‌ای وارد می‌کند و صدای «تق‌تق» ایجاد می‌کند.


۲. علل اصلی کناک موتور

علتتوضیح
عدد اکتان پایین سوختمهم‌ترین عامل در ایران؛ اکتان پایین باعث می‌شود سوخت زودتر از جرقه شمع منفجر شود (پدیده پیش‌اشتعال).
دمای بالای موتورگرمای زیاد، سوخت را مستعد احتراق زودرس می‌کند.
نسبت تراکم بالاموتورهایی با تراکم بالا (مثل موتورهای توربوشارژ) بیشتر در معرض کناک‌اند.
زمان جرقه نامناسباگر جرقه زودتر از حد لازم زده شود، فشار و ضربه بیشتری ایجاد می‌شود.
جرم گرفتن محفظه احتراقرسوبات کربنی باعث افزایش نسبت تراکم و نقاط داغ در سیلندر می‌شوند که جرقه ناخواسته ایجاد می‌کنند.
سوخت و هوای بیش‌ازحد رقیقترکیب بسیار رقیق، سرعت شعله را کاهش داده و باعث سوختن ناقص و ضربه‌ای می‌شود.
بار زیاد روی موتورشتاب‌گیری سنگین، سربالایی با بار کامل و کولر روشن فشار زیادی وارد می‌کند.

۳. انواع صداهای کناک

  1. Detonation Knock (کناک احتراقی): رایج‌ترین نوع؛ احتراق زودهنگام و انفجاری پس از جرقه.
  2. Pre-Ignition Knock (پیش‌اشتعال): سوخت قبل از جرقه شمع منفجر می‌شود؛ خطرناک‌تر و آسیب‌زننده‌تر.
  3. Cold Start Knock (کناک هنگام استارت سرد): در لحظات ابتدایی روشن شدن، مخصوصاً در موتورهای مدرن؛ اغلب بی‌ضرر.
  4. Heavy Load Knock (کناک تحت بار سنگین): هنگام سربالایی، یدک‌کشی یا مسافر زیاد.

۴. شرایطی که معمولاً کناک در آن رخ می‌دهد

  • بعد از عبور از سرعت‌گیر و گاز دادن سنگین برای شتاب گرفتن.
  • ابتدای حرکت در ترافیک، مخصوصاً وقتی موتور گرم شده.
  • سربالایی با مسافر یا بار زیاد که فشار زیادی به موتور می‌آید.
  • هوای بسیار گرم تابستان که دمای ورودی هوا را بالا می‌برد.
  • سرعت‌های پایین با دنده سنگین (Under Load).

۵. نقش عدد اکتان پایین در ایران

  • بنزین معمولی در ایران معمولاً اکتان ۸۷ تا ۹۰ (واقعی) دارد، که برای موتورهای مدرن با تراکم بالا کم است.
  • عدد اکتان پایین یعنی مقاومت کمتر در برابر احتراق خودبه‌خودی → سوخت زودتر منفجر می‌شود → کناک.
  • در کشورهای پیشرفته، حداقل اکتان ۹۵ استفاده می‌شود و همین دلیل است که موتورهای جدید آنجا کمتر دچار کناک می‌شوند.

۶. راه‌حل‌ها

✅ استفاده از مکمل افزایش اکتان

  • قرص داینو تب مشکی (Dyno-Tab) یک افزودنی سوخت است که عدد اکتان بنزین را افزایش می‌دهد و از کناک جلوگیری می‌کند.
  • مزایا:
    • بالا بردن مقاومت سوخت در برابر احتراق زودرس.
    • کمک به سوختن کامل‌تر و کاهش رسوبات.
    • افزایش راندمان موتور و شتاب‌گیری نرم‌تر.
  • روش استفاده: یک قرص در باک (مطابق دستور روی بسته) هنگام سوخت‌گیری.

✅ اقدامات تکمیلی

تعویض به‌موقع شمع‌ها با مدل توصیه‌شده توسط کارخانه

تمیز کردن انژکتورها و محفظه احتراق.

استفاده از بنزین سوپر (در حد امکان).

سرویس سیستم خنک‌کننده برای جلوگیری از دمای بیش از حد موتور.

نظرات کاربران

فعالیت خود را از سال 1400 در زمینه فروش و تولید اکتان افزا  انواع خودرو بنزینی شروع نموده است . در ادمه این مجموعه کالا های خود را بدون واسطه و از طریق شرکت های اصلی به صورت مستقیم تامین می کند و  کالا را قبل از فروش تست برررسی نموده و به مشتریان ارائه می دهد. 

در صورت هر گونه کپی برداری با شکایت رسمی بدون اطلاع قبلی به شما همراه خواهد بود

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز عبور
user

emptycart
هیچ محصولی در سبد خرید نیست